.

♥ Unieke creaties gemaakt met passie en een vleugje romantiek & brocante ♥

donderdag 5 juli 2012

De engelentrompet of Brugmansia

De engelentrompet is een plant om u tegen te zeggen.
Deze exotische schoonheid met half neerkijkende trompetvormige
bloemen is afkomstig van Zuid-Amerika.

In de 17de eeuw was de kuipplant ook al te vinden in de tuinen.

Deze kuipplant kan héél groot worden, ons engelentrompetje
is nog een jong plantje, maar met de nodige verzorging van
mijn (tuin)man komt ze wel groter.


s' Morgens en s' avonds ruiken ze heerlijk naar een mengeling van limoen
en citroen. Ze bloeien rijkelijk van juni tot oktober en daarna laat je ze
binnen overwinteren op een koele plaats, want de Brugmansia kan niet
tegen de koude winters en vanaf mei kunnen ze terug naar buiten op
het terras of het balkon.

De engelentrompet kan de volle zon goed verdragen, maar moet alle
dagen zijn portie water hebben.

Wil je een terras of balkon die 's avonds zwoel en bezwangerd van
geur is kies dan voor een Brugmansia.

Lieve groeten en een fijn weekend, Valerie ♥

9 opmerkingen:

  1. Prachtige plant....ik heb hem ook een paar jaar gehad....de bloemen zijn zo mooi....zowel in het wit als in het roze/zalm.
    Fijne avond nog & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie plant, die ga ik zeker onthouden.
    Heerlijk lijkt het me die geur op een heerlijke zomeravond.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die zwoele geur zou ik wel eens willen ruiken, ik heb deze plant nog nooit gehad,
    maar vind hem erg mooi!
    en ik verlang naar die zwoele zomeravonden! gelukkig is het hier nu weer droog na een paar heftige buien vanmiddag!

    fijne avond,
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, inderdaad een prachtige plant!
    Ik heb hem ook een paar keer gehad dat ik nog in NL woonde.
    Hier heb ik hem nog niet gezien!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooh leuk om hem weer eens te zien! mijn ouders hadden een giga plant. Nu ze verhuisd zijn kon hij jammer genoeg niet mee. Ik ruik hem hier al!
    fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige plant en heel mooie collage.
    Fijn weekend groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige plant en wat zal het dan lekker bij jouw op het terras ruiken.
    Mijn ouders hebben hem ook, ben bang dat hij hier de winter niet zou halen. Gewoon omdat ik hem swinters zou vergeten

    Fijn weekend
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad een oude maar heel mooie plant.

    Bedankt voor de tip, ik noteer alvast de naam ...voor volgend jaar.
    Fijn weekend
    Liefs

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb vorig jaar een stek van deze plant gekregen van iemand en op slag verliefd geworden. Die geur.....heerlijk. Heb hem in de berging laten overwinteren zonder te snoeien en hij is nu ongeveer 1 meter hoog en ook 1 meter breed en heb er weer een kleine stek bij van een witte. De grote is een rose. Hij staat inmiddels buiten in de grootste pot die ik kon vinden maar het is helaas nog te koud want de blaadjes zijn een beetje verschrompeld maar ik kon hem niet meer binnen zetten vanwege de te zware pot. Ik geef hem in de top van de zomer smorgens en savonds een emmer water, dacht eerst dat die 20 liter die ik vond na de eerste keer googlen over de hoeveelheid water die ze nodig zijn, een typefout was en dat het 2 liter moest zijn, maar dat was due geen typefout. Echt een aanrader deze plant....

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je lieve reactie en bezoekje ... Tot een volgende keer ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...