.

♥ Unieke creaties gemaakt met passie en een vleugje romantiek & brocante ♥

dinsdag 7 juni 2016

Pioenrozen Forever

In de tuin of in een boeket geniet je nu van de ontluikende pioenroos,
maar eens verwelkt zijn ze er niet meer en dat vind ik echt zonde.


De prachtige pioenroos drogen is de ideale uitkomst,
kort even samengevat hoe je dit eenvoudig zelf doet :

  Knip de volle bloem op haar mooist onder de kop een drietal cm af
  ♥ Net voor het ontploffen, de bloemblaadjes mogen niet verwelkt zijn
   Een korte stengel laat het vocht niet zakken en voorkomt een bruine bloem
  Hang de pioenroos met de kop naar benden op in een donkere plaats 
  ♥ Na een 5 tal dagen is de pioenroos helemaal ingedroogd
  ♥ Mijn voorkeur om te drogen gaat uit naar roze getinte pioenrozen
  ♥ Eventueel een beetje haarspray spuiten op de bloem om ze te verstevigen
    
Schitterend is de structuur en kleur van een gedroogde pioenroos.


Op zolder hangen momenteel verschillende pioenrozen te drogen,
want in een brocante interieur stralen ze toch wel enige klasse uit.


Je moet het echt eens proberen, het resultaat is de moeite waard!
Welkom voor creatieve ideetjes op mijn FB pagina Atelier Valerie.

Fijne dinsdag en succes ...

Lieve & Creatieve Groetjes



22 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de uitleg.
    Ik ga het proberen.
    Ik vind de pioenroos gedroogd ook heel erg mooi!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wouw...dit vind ik de tip van de dag Valerie!!! Ik ga het zeker uit proberen en laat het resultaat op mijn blog zien hoor! Zelf ben ik ook gek op pioen rozen en net als jij vind ik het zo jammer als de blaadjes gaan vallen! Had dit zelf nooit bedacht....dankjewel!!!
    Liefs van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, ik hou van ingedroogde boeketten!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super bedankt voor deze tip Valerie! Ik ben weg van de pioenen. Op het moment staat er hier ook weer een prachtige bos op de schouw. Ga het dan ook zeker proberen.
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het ook al eens geprobeerd maar dan werden ze bruin. Maar nu weet ik hoe dat komt. Ze zijn inderdaad schitterend en passen goed bij de brocante stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's heb je weer en wat een duidelijke uitleg Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor de tip Valerie. Het is een van mijn lievelingsbloemen maar ze zijn er altijd jammer genoeg maar even. Ik ga het zeker proberen na het zien van je mooie foto's.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldig wat een goede tip ze zien er schiterend uit groetjes maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het een hele mooie bloem maar ze willen in mijn tuin niet groeien ,ik ga er kopen en het proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is een prachtige tip! Ga het zeker proberen. Werkt het ook bij gewone (witte) rozen?

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Rozen zijn schitterend ... Kleine kunstwerkjes op zich.
    Helaas heb ik ze niet in de tuin, maar dat kan komen!
    Bedankt voor je goede tips om rozen te drogen, ik ga hem even pinnen.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, die zien er echt schitterend uit.Ze zijn bij jou in ieder geval erg goed gelukt!
    Ik heb er al eerder enkele gedroogd, maar zo langzaam aan worden ze vaal. Ik ga ook weer een poging wagen,zodra ze ver genoeg open zijn. Ook heb ik al eens een knop van een pioen roos gedroogd, gewoon door hem ergens neer te leggen.

    Lieve groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi en goed gedaan! In mijn tuin staan witte pioenrozen die heerlijk ruiken.
    Maar de roze vind ik mooier en die willen net niet bloeien :-(
    Geniet maar van je pioenrozen, het hele jaar door!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een super goede tip, ik hou erg van pioenrozen, wij hebben rode, maar de rose zijn ook schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind ze prachtig..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig toch die pioenrozen! Bedankt voor de tip !

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dat ga ik proberen,heb bruidswerk van pioenen en vast wel wat over!
    je hoort het wel!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb diverse pioenrozen in het donker opgehangen, 6 dagen hangen ze nu. Maar ze zijn nog niet echt droog en de binnenste blaadjes vallen er nu uit. Wat gaat er niet goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk net iets te laat geplukt in hun bloeitijd ... best als de knop ontploft onmiddellijk knippen 😉

      Verwijderen
  19. Ik vind ze scgitterend❣
    Maar als je ze 3 cm onder de kop afknipt, hebben ze geen stengel meer. Dat vind ik wel jammer en hoe hang je ze dan te drogen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Grietje
      Als de bloem bijna op springen staat knip je de stengel op de gewenste maat, moet ook lukken en dan hang je ze ondersteboven met het steeltje aan een touw. Het droogproces duurt ongeveer een weekje.

      Verwijderen

Bedankt voor je lieve reactie en bezoekje ... Tot een volgende keer ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...