.

♥ Unieke creaties gemaakt met passie en een vleugje romantiek & brocante ♥

maandag 28 mei 2012

Langs velden en wegen

Niets is heerlijker met dit weer dan een fietstochtje
langs velden en wegen, maar best lastig.

Wij wonen immers in een heuvelachtig landschap.

Bij het beklimmen van een steile weg kom je dan
even stil te staan om op adem te komen, maar ook om te
genieten van een prachtig veld bezaaid met klaprozen of
een verstoorde wegberm met fluitenkruid.

In Friesland wordt deze bloem ook 'pinksterbloem' genoemd.


De klaproos bloeit van mei tot augustus en je ziet ze
vooral staan bij akkers die nog moeten worden omgeploegd.

Als de klaproos is uitgebloeid blijft alleen nog de doosvrucht
over. Hierin zitten kleine donkere zaadjes die door
de wind worden meegenomen op reis en tenslotte neervallen.


Vroeger dacht men dat de bloem groeide op een plaats waar
iemand vermoord was en dat dit de oorzaak was van de vele
klaprozen op de slagvelden van toen.

De klaproos is daarom het internationaal symbool voor de in
de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde geallieerde soldaten.

Sinds 1928 wordt onder de Menenpoort in Ieper elke avond
de Last Post (klik) geblazen ter ere van alle gesneuvelde soldaten 
van het toenmalige Britse Rijk.


Ik moet toegeven als je met je eigen ogen de namen van al die
jonge gesneuvelde soldaten ziet staan terwijl ze de Last Post blazen,
het toch wel een aangrijpend moment is.

Geniet allemaal van de laatste zonnestralen, want het weer gaat
jammer genoeg de andere kant op, maar dan zal ik misschien weer
een beetje beginnen haken.

Knusse groetjes,
Valerie ♫

8 opmerkingen:

  1. Wat een geeerde post....mooi om hier even bij stil te staan.....het monument is prachtig.....en heel bijzonder dat dit elke dag gebeurt!!!
    Jammer dat het weer wat minder word....maar aan de andere kant.....tijd om weer wat te doen!!!
    Fijne avond & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verhaal van de klaprozen kreeg ik ook altijd van mijn ouders te horen!!
    Ik mocht ze ook nooit plukken! Dat bracht ongeluk!
    Mooi blog hoor!
    Hier was het vandaag al weer te koud om buiten te zitten!

    Fijne week!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Valerie,dank je wel voor je mooie blogpost,ik wist dit allemaal nog niet,weer wat wijzer:-)
    Groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was vandaag ook weer heerlijk genieten totdat we richting huis reden en het erg fris werd,ben je een uurtje van huis af,gek he.
    Nou het kacheltje brand heerlijk,het nieuwe bankje wordt ontworpen(ik krak bijna door deze 14 jaar oude rieten heen,hihi)
    Onder weg ook Pinksterblommen (ja ik ben een Fries) en een veld met mooie bloemen gezien.
    Erg genieten zulke dagen.
    Fijne avond en morge de give-away uitslag!!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello, I have enjoyed my visit to your blog - I can just imagine how lovely your bike ride was - the flowers are beautiful. To see a field of poppies for that length of time must be wonderful - it is a poignant moment to remember all those who defended their country, their people and freedom. I hope you have a wonderful week,
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog even je laatste posten gelezen, wat een foto's zo mooi!!Wat hebben we een heerlijke dagen gehad...echt genieten! Lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn van jou dat je deze vergeten helden die vochten voor onze vrijheid even herdenkt.

    En...van harte proficiat met je gewonnen give away!! Ik ben echt benieuwd wat er allemaal zit in dat koffertje - laat het ons vlug weten...

    Fijne avond nog
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een bijzonder verhaal van de klaprozen.. dat wist ik niet.. vanaf nu kijk ik daar toch anders naar!
    en wat het weer betreft denk ik dat je je haakwerk snel weer oppakt;)

    fijne dag!
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je lieve reactie en bezoekje ... Tot een volgende keer ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...